ويروسيها
مقالات بك لينكي

س مثل ساختن، ت مثل تخريب

ساختمان همان‌طور كه از نامش پيداست از ساختن مي‌آيد. ديگر معاني آن آفريدن، احداث‌كردن، ايجادكردن و به وجودآوردن است. ساختمان به معني هر عمارت ساخته‌شده نيز مي‌باشد. ساختمان با توجه به مصالحي كه در آن به كار رفته است، از جمله بتن، فلز، آجر، خشت و گل و… انواع مختلفي دارد. با پيشرفت علم و تكنولوژي در امر ساخت و ساز هم مثل هر مسئله‌ي ديگري تحولات عمده‌اي رخ داد و پروژه‌هاي خانه‌سازي پيشرفت‎هاي چشمگيري پيدا كرد. از نقشه‌هاي معماري گرفته تا گودبرداري، پي‌گذاري، قالب‌گيري، بتن‌ريزي و… حالا ديگر خانه‌ها از حالت يك‌طبقه و ويلايي به حالت آپارتمان‌هاي چندين طبقه درآمده‎اند تا پاسخ‌گوي حجم جمعيت زياد شهرهاي بزرگ باشند. چيزي كه در ساختمان‌سازي اهميت دارد اين است كه كليه كارها طبق اصول و برنامه‌اي كه معمار طراحي كرده است، انجام شود و براي اين امر به طراح و معمار متخصص نياز است.

 

براي اطلاع از قيمت تخريب و هزينه تخريب ساختمان و گود برداري ونيلينگ و استفاده از مشاوره حضوري رايگان

با شماره هاي زير تماس بگيريد.

۰۹۱۲۱۳۴۷۶۲۷

۰۹۹۰۵۲۹۳۹۳۵

يكي از مصالحي كه خيلي در ساختمان‌سازي به كار مي‎رود بتن و به خصوص بتن پيش‌ساخته است. با توجه به گسترش شهرها و افزايش جمعيت در آن‌ها و مسئله سرعت در امر ساخت و ساز، بتن پيش‌ساخته در امر ساختمان‌سازي كاربرد بيشتري دارد. هرچند سازه‌هاي بتني نسبت به سازه‌هاي فلزي عمر كمتري دارند. همين‌طور داراي ارزش اسقاطي نيز نيستند. چراكه بعد از تخريب ساختمان‌‌هاي فلزي مي‌توان از فلز به جا مانده از آن‌ها استفاده كرد مثلا مي‌توان از در و پنجره و ديگر آهن‌آلات آن استفاده كرد ولي در ساختمان‌هاي بتني نمي‌توان اين كار را كرد. در مواردي از تركيب انواع مصالح در ساختمان‌ها نيز استفاده مي‌شود. براي مثال از تركيب فلز و آجر و بتون و…

ساختمان

 از ساختمان و ساختن گفتيم و حالا به نقطه مقابل آن و بحث اصلي‌ اين نوشته يعني تخريب ساختمان مي‌پردازيم. تخريب به معني انهدام يا خرابي يا ويران‌سازي است كه يكي از بخش‌هاي مهم در ساختمان‌سازي است و اين مرحله بايد با حضور متخصص اين كار صورت گيرد.

تخريب همچون ساخت و ساز خود اصول و قواعدي دارد و نيازمند وسايل و امكاناتي است كه به اختصار توضيحاتي در اين‌باره مي‌دهيم. از گام‌هاي نخستين تخريب ساختمان، عمليات خاكي است كه يكي از مهم‌ترين و پيچيده‌ترين بخش‌هاي تخريب است كه چندين مرحله دارد مانند: خاك‌برداري، گودبرداري، پي‌كني، ريگلاژ پي و خاك‌ريزي. كه دو مورد مهم از آن‌ها را به اختصار توضيح مي‌دهيم. شايد از ديدگاه خيلي‌ها خاك‌برداري و گودبرداري يكي باشد ولي در عمل با هم متفاوت هستند. خاك‌برداري و گودبرداري به معني از بين‌بردن پستي و بلندي‌هاي زمين است با اين تفاوت كه گودبرداري با عمق بيشتري انجام مي‌شود و كاري به مراتب سخت‌تر از خاك برداري است. البته هر دوي آن‌ها يكي از پيچيده‌ترين مسائل در پروژه‌هاي ساختماني است كه با پيشرفت علم و مكانيكي‌ شدن تجهيزات و وسايل از سختي و دشواري آن كاسته شده است.

چيزي كه در هر دو حائز اهميت است، مسئله زمين است. اين‌كه زمين شما چه نوع زميني است و سخت يا آسان‌بودن آن روي عمليات خاكي تاثيرگذاشته و آن را به مراتب سخت و آسان مي‌كند. براي مثال زمين دستي كه خاك آن در طول سال‌ها دچار فرسايش نشده و خاك به راحتي قابل برداشت است. زمين لجني كه آب در آن‌ها نفوذ كرده است. زمين كلنگي كه همين‌طور كه از نامش پيداست، خاك آن‌ها به وسيله‌ي كلنگ برداشته مي‌شود و از دو مورد قبلي محكم‌تر است. زمين دج و زمين سنگي كه در مورد زمين سنگي بايد بگوييم كه سخت‌ترين و محكم‌ترين نوع آن مي‌باشد و عمليات ساختماني در آن بسيار سخت و دشوار است.

 از مواردي كه بايد قبل از تخريب ايجاد شود حصاري است كه در محل تخريب كشيده مي‌شود تا هم ايمني رعايت شود و هم محل تخريب از دسترس ديگران دور باشد همچنين بايد راهروها و سكوهايي با رعايت تمام نكات ايمني ايجاد شود تا از هر گونه خطر براي كارگران و عابران جلوگيري شود.

قبل از تخريب بايد ساختمان يا سازه‌اي كه براي تخريب در نظر گرفته‌شده همين‌طور محيط پيرامون آن به خوبي بررسي و نظارت شود تا از وجود هر عامل خطرسازي پاك‌سازي شود. اگر در پيرامون محل تخريب سيم‌هاي برق يا لوله‌هاي آب وجود داشته باشد، بايد با نظارت متخصص آن بررسي شوند تا احتمال هرگونه خطر از محيط تخريب از بين برود. در تخريب بايد به اين نكته توجه كنيم كه ديوارهاي باربر بعد از ديوارهاي غيرباربر خراب شوند.

در هنگام تخريب همه مسائل ايمني بايد در نظر گرفته شود. نكته‌ي مهم اين است كه لوازم آتش نشاني در محل پروژه بايد در دسترس باشد. از ديگر موارد خطرزا مي‎توان به مواد شيميايي، گرد و خاك و سر و صدا و… اشاره كرد. و همه‌ي افراد حاضر در محل پروژه بايد از لباس، عينك، كلاه و دستكش مخصوص استفاده كنند. اگر ساختمان‌ها داراي ايوان و بالكن هم باشند كه به سمت خارج ساختمان قرار گرفته باشد، به منظور جلوگيري از خطر و ايمني قبل از تخريب بايد سازه‌ي تكيه‌گاهي، يا سكوي موقت زير بالكن و ايوان‎ها ايجاد شود. اگر نياز باشد كه ماشين‌آلات روي سقف قرار بگيرد اين امر بايد با استفاده از جرثقيل و با رعايت كامل نكات ايمني انجام شود. 

تخريب ساختمان چيست

از ديگر مواردي كه در تخريب بايد در نظر گرفته شود، روش حمل‌و‌نقل و انتقال ضايعات و نخاله‎ها و جلوگيري از سر و صدا و گرد و غبار است. نكته حائز اهميت ديگر در امر تخريب اين است كه اگر كارگرها زياد باشند، كار با سرعت بيشتري انجام مي‌شود. حال روش‌هاي مرسوم در تخريب ساختمان را به اختصار توضيح مي‌دهيم.

يك روش سنتي در تخريب ساختمان، روش دستي است و چنان‌چه از نامش پيداست در اين روش تخريب با دست و به وسيله انواع وسايل از جمله چكش و بيل و كلنگ انجام مي‌گيرد. البته كه اين روش به‌صرفه و زمان‌بر است. سرعت تخريب در روش دستي پايين است و بالطبع با هزينه‌هاي كمتري انجام مي‌شود. روش ديگر در تخريب استفاده از توپ‌هاي تخريب است كه در هنگام تخريب سر و صداي زيادي ايجاد مي‌كند. جنس اين توپ‌ها از فولاد داغ است و با كمك يك جرثقيل اين كار انجام مي‌شود.

از اين رو اپراتور جرثقيل بايد تجربه و تخصص كافي در استفاده از اين توپ‌ها داشته باشد. گاهي تخريب سازه‌‌ي ما فراتر از يك ساختمان است و شامل پل و پي‌ها و سازه‌هاي زيرآبي است. در اين موارد از تخريب‌كننده‌هاي پنوماتيكي و هيدروليكي استفاده مي‌شود. روش ديگر در امر تخريب استفاده از مواد منفجره است. البته بايد طوري برنامه‌ريزي كرد كه ساختمان روي محيط اطرافش خراب نشود و روي خودش تخريب شود و خطري براي محيط پيرامون خود نداشته باشد.

يكي از ماشين‌آلات پيشرفته و مجهز كه براي عمليات خاكي و تخريب سازه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بيل مكانيكي است. از اين ماشين سنگين براي كندن كانال و گودبرداري استفاده مي‌شود.

بيل‌مكانيكي داراي اجزاي مختلفي چون بوم، استيك، باكت، كابين راننده، موتور، وزنه‌ي تعادل و چرخ‌ها مي‌باشد. از انواع باكت مي‌توان به باكت خاكبرداري و باكت صخره‌اي اشاره كرد. از باكت خاك‌بردار‌ي مي‌توان در كندن خطوط گاز، تلفن و آب استفاده كرد. از باگت صخره‌اي براي جابه‌جايي سنگ‌ها و بارگيري آن‎ها استفاده مي‌شود. وزنه‌‌ي تعادل در بيل مكانيكي نقشي مهم و اساسي دارد. چراكه اگر وزن خاك زياد باشد، وزنه‌ي تعادل كمك مي‌كند تا تخريب يا خاك‌برداري به سهولت و با ايمني كامل انجام شود و تعادل ماشين حفظ شود. و اين وزنه‌ي تعادل مي‎تواند جداشونده و ثابت باشد و در بعضي موارد اصلاً وزنه تعادلي وجود ندارد و موتور تعادل لازم در مواقع ضروري را ايجاد مي‎كند. البته ناگفته نماند كه در بيل مكانيكي‌هاي بزرگ و سنگين وجود وزنه تعادل ضروري است.

حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه بر چه اصولي بيل مكانيكي موردنظر را انتخاب مي‌كنيم. جواب اين سؤال ساده و روشن است. براساس باري كه مي‌خواهيم با بيل مكانيكي برداريم از جمله سنگ، آهن، خاك و… همچنين بر اساس كاري كه در نظر داريم با بيل مكانيكي انجام دهيم مانند تخريب، خاك‌برداري يا… نوع ماشين را انتخاب مي‌كنيم.

بيل مكانيكي از نظر چرخ نيز داراي دسته‌‌بندي‌هاي متنوعي است. براي مثال بيل مكانيكي با چرخ زنجير فولادي، بيل مكانيكي با چرخ زنجيري لاستيكي، بيل مكانيكي با چرخ لاستيكي، بيل مكانيكي با چرخ مركب و بيل مكانيكي ريلي. انواع بيل مكانيكي را از لحاظ چرخ بيان كرديم، حال از لحاظ ساختار نيز آن را بررسي مي‌كنيم كه شامل بيل مكانيكي با موتور ثابت، بيل مكانيكي با موتور چرخان، بيل مكانيكي پشت كاميوني و بيل مكانيكي پشت تراكتوري است.

 در آخر بيل مكانيكي را از لحاظ طول بوم تقسيم مي‌كنيم كه شامل دو مدل بوم استاندارد يا كوتاه و بوم بلند است.

از ديگر وسايل موردنياز تخريب مي‌توان به لودرها، بولدوزرها، تراكتورها كاميون‌ها و… اشاره كرد كه توضيح مختصري در مورد هر كدام مي‌دهيم.

لودرها: براي خاك‌برداري و گودبرداري به كارگرفته مي‌شود و داراي بيل با قابليت تنظيم‌شونده مي‌باشد. از لودرها در حفاري‎ها استفاده مي‌شود.

بولدوزرها: همچون بيل مكانيكي از ماشين‎هاي سنگين است كه براي برداشتن خاك به كار گرفته مي‎شود. اين وسيله از دو پيستون و يك تيغه‎ تشكيل شده است.

تراكتورها: براي لوله و كابل‎كشي به كار گرفته مي‎شوند همچنين ضايعات حفاري را جا‌به‌جا مي‎كنند.

كاميون‌ها: كه مصالح مورد نياز پروژه‌ها را به داخل و خارج محيط سازه نقل و انتقال مي‌دهند كه تنوع آن‌ها بسته به سبك يا سنگيني باري كه جابه‌جا مي‌كنند، تفاوت دارد.

از كف و پي گفتيم جا دارد كمي هم در مورد بام ساختمان‌ها كه آخرين اجزاي سازه به شمار مي‌رود هم صحبت كنيم. بام‌ها نيز عايق‌كاري و آب‌بندي مي‌شوند كه اين امر با كاه‎گل و هم با انواع عايق انجام مي‎شود.

چيزي كه در ساختمان‌سازي اهميت دارد اين است كه كليه كارها طبق اصول و برنامه‌‌اي كه معمار طراحي كرده است انجام ‎شود و براي اين امر به طراح و معمار متخصص نياز است. همچنين موارد بسياري در طراحي نقشه‌ي ساختمان تأثيرگذار است كه در زمان طراحي بايد به آن‌ها دقت كرد. يك مهندس ماهر و متخصص هم كسي است كه بتواند نقشه‎ي معماري را با توجه به شرايط زمين و محيط پيرامون سازه‌اي كه قرار است در آن ساخت‌وساز صورت گيرد، طراحي كند.

تخريب نيز يك عمليات از پيش انديشيده‌ شده و حساب‌شده براي خرابي يك سازه و ساختمان است كه همه موارد نظارت و مراقبتي آن از قبل بايد لحاظ شده و هر نوع ريسك و خطر احتمالي آن بايد سنجيده شده باشد. روش‌هاي زيادي براي اين عمليات وجود دارد كه با توجه به محيط پيرامون سازه و هزينه‌اي كه براي اين كار در نظر گرفته مي‌شود و موارد ديگر اين روش تعيين مي‌شود.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۶ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۳۲:۳۱ ] [ علي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی